تراش دامله

Mehran Jafari
آخرین بروز رسانی: 10 مرداد 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تراش دامله

Rate this post

آموزش تراش دامله یا فانتزی:

 

تراش دامله

 

تراش دامله یا فانتزی یا گنبدی، به نوعی تراش مختص سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی گفته می‌شود. در این نوع تراش، هیچ زاویه ای بر روی نگین ایجاد نمی شود. به طوریکه سطح آن کاملا صاف است. همچنین این تراش از انواع فانتزی می‌باشد.

گوهر تراشی به روش کابوشن یا  Cabbing

این نوع تراش که همان تراش دامله نیز هست. یک روش بسیار معمول برای، تراش بسیاری از سنگها از ‌جمله فیروزه و عقیق می‌باشد. در این نوع تراش، سطح زیرین سنگ صاف و تخت است. اما سطح بالایی آن حالت گنبدی شکل مانند یک نیم‌کره دارد. تراش کابوشن در اشکال مختلفی مانند دایره، اشکی شکل، مستطیل و نیز بیضی وجود دارد. که البته شکل بیضی رایج‌تر از بقیه اشکال است. روش تراش کابوشن یا تراش دامله نسبت به روش تامبل کردن پیچیده‌تراست. که به مهارت و دقت بیشتری نیاز دارد. در این روش سنگ ابتدا تحت عمل تراش اولیه قرار می‌گیرد. بعد از آن در دستگاهی به نام خرد‌کن، به طور کامل ،حالت گنبدی‌شکل پیدا می‌کند. در آخرین مرحله نیز توسط خمیر الماس که بر روی یک نمد نرم قرار گرفته است، پولیش خورده و سطحی صیقلی و آینه‌ای پیدا می‌کند.

 

 

آشنایی با انواع دامله تراشی و شکل ظاهری آنها:

 برش دامله (Cabochon)

در این نوع تراش دامله قسمت زیرین نگین صاف و روی آن گنبدی شکل می‌باشد. در این مدل سطح صاف و بدون صفحه بر روی نگین ایجاد می‌شود.

دو گنبدی ( Double Cabochon )

در این مدل که به نام دو گنبدی شناخته می شود. علاوه بر روی نگین قسمت، زیرین آن نیز به حالت گنبدی در آمده است. در این مدل حالت دامله بالا نگین از پایین آن بیشتر می‌باشد.

برش تخت (Flat Cabochon)

در این مدل تراش دامله همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید، بالا و پایین نگین بصورت تخت می‌باشد.

Low Cabochon

این مدل بسیار شبیه به مدل دامله ساده است. یا این تفاوت که حالت گنبدی نگین کمتر می‌باشد.

Bead

در این مدل نگین‌ها به صورت کروی در می‌آیند. و سوراخی در آن ایجاد می‌شود. (همانند دانه‌های تسبیح) لازم به ذکر است. هر یک از این مدل‌ها را می‌توان به صورت قلب، اشکی، گرد و یا  مارکیز نیز برش زد.

 

منبع : گوهر مظفر

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.