سوهان کاری

Mehran Jafari
آخرین بروز رسانی: 6 مرداد 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
سوهان کاری

Rate this post

سوهان کاری

 

سوهان کاری

 

از سوهان کاری برای تنظیم لبه ها، چنگک ها و کناره ها استفاده می شود. هدف آن شکل دادن نهایی پایه است، به عبارتی قسمت های اضافی که مانع است با سوهان برداشته می شوند.

سوهانچه:

سوهانچه معمولا برای شکل دادن و پرداخت کار استفاده می شوند. به عنوان یکی از ابزار های کلیدی در مخراج کاری محسوب می شوند. معمولا از سوهانچه برای تنظیم چنگک ها یا لبه های فلزی که اندازه نامطلوبی دارند، استفاده می شود. تا نگین به درستی در جای خود قرار گیرد. این ابزار برای کسانی که مبتدی هستند، از جمله ابزارهای ضروری به شمار می رود.

سوهان کاری در طلاسازی :

سوهان یکی از ابزارهای دستی است که در درودگری و فلزکاری از جمله طلا و جواهرسازی بکار می‌رود.

این ابزار از یک میله فلزی با سطحی شیاردار و زبر و یک دسته درست می شود. این شیارها را که بیشتر موازی هستند پیش از سخت‌شدن فلز میله، بوسیله یک اسکنه یا دستگاه روی آن می‌کَنند.

کاربرد

از سوهان برای سابش و صیقل سطوح از جمله چوب و فلز و همچنین در صنایع دستی مانند معرق کاری استفاده می‌شود.

بدیهی است که به کار با سوهان، سوهان‌کاری، به بکاربرنده این ابزار، سوهان‌کار یا سوهانگر می گویند.

به عمل یک سوهان‌کار، سوهان زدن و به قابلیت سایش پذیری یک سطح توسط سوهان، سوهان‌خواری می‌گویند.

سوهان طلاسازی یک قطعه ویژه برای شیارکاری جواهرات است . با استفاده از این ابزار می توان شیارها و طرح ها را بر روی سطح جواهرات قرار داد و به قطعات زیبا و جذابی تبدیل کرد . البته کاربرد اصلی سوهان ها در این حرفه ، رفع سطوح ناصاف و خشن روی سطح جواهرات است .

برای از میان‌بردن قسمت‌های اضافی بعد از اره‌کاری طرح، استفاده از سوهان ضروری است. بدین طریق سطحی هموار و صاف و آماده برای سنباده‌کشیدن در اختیار خواهیم‌داشت.

سوهان همچنین برای شکل‌دادن به طرح موردنظرتان کاربرد دارد. سوهان‌ها در اشکال و با درجات مختلف در دسترس هستند. برای بیشتر جواهرات سوهان دوتراشه قابل استفاده‌است. همواره از سوهان بزرگ و دانه‌درشت استفاده کنید.

درصورتی‌که از سوهان بسیار نرم برای از میان‌بردن میزان قابل‌توجهی از فلز اضافی استفاده می‌شود، عمل سوهان‌کاری بسیار طولانی شده و باید زمان بسیاری را صرف این‌کار کنید.

همچنین از به‌کارگیری از سوهان سوزنی اجتناب ورزید زیرا در مواردی کاربرد دارد که حلقه شما بسیار ظریف باشد و یا نیاز آن به کنترل تنها توسط این نوع سوهان برآورده‌شود.

همواره شیء موردنظر یا قطعه‌کار خود را محکم به جایی متصل کنید و یا به گیره‌ای بچسبانید. با ضرباتی طولانی و یکنواخت همراه با فشار قطعه ‌کارتان را به جلو برانید، مسیر کار را به‌دقت تحت نظر داشته‌باشید.

به علائمی که برجا می‌گذارید توجه کنید. از این طریق امکان ارزیابی مجدد فشار دقیق و موقعیت برای واردآمدن ضربات بعدی میسر است. پس از رفع فلزات اضافی می‌توانید برای رفع خراش‌ها و علایم و آماده‌کردن فلز جهت سنباده‌کشیدن، از سوهان با فشار کمتری استفاده کنید.

انواع سوهان

 

سوهان کاری

 

سوهان صاف و مسطح Flat file:

از اين سوهان براي سطوح هموار و منحني‌هاي بيروني استفاده مي‌شود. به‌كارگيري اين سوهان در بيشتر مواقع مطلوب شناخته مي‌شود.

سوهان مربع‌شكل Square file :

براي شكاف‌ها و شيارها و زواياي داخلي كاربرد دارد.

سوهان مثلث‌شكل يا سه‌ضلعي Triangle or three-square file:

براي زوايا و قسمت‌هاي بسيار كوچك استفاده مي‌شود.

سوهان مدور Round file:

براي حفره‌ها يا منحني‌هاي كوچك داخلي كاربرد مي‌يابد.

سوهان نيمه‌مدور Half-round file:

ازاين سوهان براي قسمت‌هاي منحني كه در بخش‌هاي داخلي موجود هستند و همچنين از قسمت صاف آن براي ديگر موارد استفاده مي‌شود.

سوهان چاقو Knife file:

تنها در مواقعي استفاده مي‌شود كه امكان ورد و به زوايا به سختي ميسر است.سوهان متقاطع يا سوهاني با طرح برگ مريم‌گليCrossing or sage-leaf file: براي انواع منحني‌هاي داخلي كاربرد دارد.

سوهان ضامن‌دار Safety-back file:

براي دسترسي به زواياي تنگ و باريك قابل استفاده است زيرا يك سمت آن دندانه‌دار است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.