لوپ استاندارد گوهرشناسی

Mehran Jafari
آخرین بروز رسانی: 5 مرداد 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
لوپ استاندارد گوهرشناسی عدسی

Rate this post

لوپ استاندارد گوهرشناسی

 

لوپ استاندارد گوهرشناسی : شاید مهمترین و ابتدایی ترین ابزارهای گوهرشناسی، یک عدسی یا همان لوپ (Loupe) است که همیشه با گوهرشناس همراه می باشد. ابزار لوپ گوهر شناسی در واقع ذره بینی با بزرگنمایی های متفاوت است و شخص میتواند با آن بیرون و درون گوهر سنگ را واکاوی کند.

معمولا نوع لوپ گوهرشناسی با بزرگنمایی 10x بیشترین کاربرد را برای گوهرشناسان دارد و حتی با آن میتوان ویژگی ها و کیفیت یک الماس را به خوبی بررسی نمود. گوهرشناس چگونی صیقل خوری سطوح، تیزی یا گردی اضلاع، شکستگیهای بسیار ریز و نیز ادخلهای درون گوهرها را به راحتی با آن تشخیص می دهد ولی برای شناسایی سایر خصوصیات نوری، گوهرشناسان به ابزارهای پیشرفته تری نیاز دارند.

عدسی ها یا لوپ استاندارد گوهرشناسی میتوانند دارای یک عدسی دو طرف محدب، در عدسی و محدب که از یک طرف نیز به صورت تخت باشند و یا یک عدسی دوطرف محدب به همراه دو عدسی مقعر چسبیده به آن یا همان تریپلت باشند. لوپ تریپلت بهترین نوع لوپ گوهرشناسی است که میتواند یک اینچ مربع از سطح گوهرها را در یک لحظه نشان دهد.

فست کاران از لوپ برای دیدن ادخال ها و یا نقص سنگ استفاده می کنند تا بتوانند  تصمیم بگیرند که چگونه بهترین روش را برای تراش سنگ انتخاب نمایند. در نمایش سنگ های قیمتی، استفاده نادرست از یک لوپ استاندارد گوهرشناسی می تواند شما را به عنوان یک تازه وارد نشان دهد. با کمی تمرین می توانید به تدریج در زمینه استفاده از این دستگاه گوهرشناسی، مهارت لازم را کسب کنید.

ویژگی های یک لوپ گوهرشناسی خوب چیست؟

توجه: برخی از جواهرفروشان زرنگ برای دیدن گوهر، لوپ 20x و بالاتر را به مشتری ارائه میدهند که باعث میشود گوهر شفاف تر بنظر برسد و عیوب آن مخفی بماند!

بهترین نوع لوپ کدام است؟

"سهبرای یک گوهر شناس، لوپ استاندارد گوهرشناسی تریپلت (Triplet) با زوم 10x بهترین نوع است که سه لنز (عدسی) داشته و این سه نیز برای تصحیح موارد زیر است:

 الف) تصحیح انحراف رنگی (Chromatic Aberration)

 

"</p

 

ب) تصحیح انحراف کروی (Spherical Aberration)

 

"</p

 

مراحل استفاده از لوپ:

مرحله ی اول:

یک صندلی راحت در  کنار یک میز در نزدیکی یک منبع نور غیر مستقیم قوی برای مشاهده سنگ جواهر و یا سنگ تراش نخورده پیدا کنید.

مرحله ی دوم:

سنگ را  با استفاده از یک پنس بگیرید و یا بین انگشت شست و انگشت اشاره ی خود  نگه دارید. پشت سنگ را با چیزی نپوشانید. زیرا به نور برای دیدن داخل سنگ احتیاج دارید. هم اکنون لوپ را در دست دیگرتان بگیرید. لنز را به میزانی که برای دیدن درست شما احتیاج است به چشمتان نزدیک کنید. اگر از عینک استفاده می نمایید لنز را کاملا به شیشه آن بچسبانید در غیر این صورت لنز را به مژه های خود به میزانی که تماس کوچکی داشته باشند، نزدیک کنید.

مرحله ی سوم:

در حالی که لوپ استاندارد گوهرشناسی در دستتان قرار دارد، به آرامی سنگ را به عقب و جلو حرکت دهید تا بتوانید به وضوح ،سنگ را در لنز لوپ مشاهده کنید. از آنجا که لوپ بزرگنمایی قوی دارد، فاصله کانونی و یا دیافراگم لوپ بسیار باریک است. هر چه بزرگنمایی لوپ بیشتر باشد، محل واضح و درست دیدن سنگ نیز کوچکتر می شود. (و در این صورت کار با لوپ نیز سخت تر می شود.) بنابراین برای اینکه شما بتوانید سنگ را به وضوح و درست از لنز مشاهده کنید، گوهر را به آرامی و بسیار اندکی عقب و جلو ببرید. (حرکت دهید.)
به یاد داشته باشید که سنگ را حرکت بدهید نه لوپ را.

 

منبع : سایت سنگ شناس

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.