هندپیس ها را بیشتر بشناسیم

Mehran Jafari
آخرین بروز رسانی: 27 مرداد 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
هندپیس ها را بیشتر بشناسیم ميكروموتور موتور آویز

Rate this post

هندپیس ها را بیشتر بشناسیم

برای اینکه هندپیس ها را بیشتر بشناسیم باید بدانیم که ساختار آنها در ميكروموتور ها و موتور آويز مشابه ميباشد. همراه با ظرافت و طراحى مدرن تر.

به اين صورت كه سيم پيچ و هسته را در ابعاد كوچكتر در هندپيس قرار دارند.

هندپیس توسط يك باكس كنترل ولتاژ كه با توجه به کاربردشان، متفاوت هستند و ميتوان سرعت هندپيس را تغيير داد.

هندپیس و آرمیچر

 

هندپیس ها را بیشتر بشناسیم ميكروموتور موتور آویز

در هندپيس يك آرميچر قرار دارد كه مشابه كوچكترى از همان آرميچر موتور آويز است – داراى كلكتور، سيم پيچ و هسته است. اگر به ساختار هندپيس ميكروموتور نگاهى بياندازيم تمام قطعات موجود در موتور آويز به استثناى شلاق در ابعادى كوچكتر وجود دارند و وظيفه باكس ولتاژى كه هندپيس به آن وصل ميشود كه نياز در واقع فقط تبديل ولتاژ متناوب برق شهر به ولتاژdc آرميچر هندپيس مى باشد، است.

يكى از محاسنى كه ولتاژ dc دارد اين است كه به دليل وجود قطب مثبت و منفى اين امكان را به اپراتور ميدهد كه با زدن يك كليد به راحتى جهت چرخش را معكوس نمايد. قابلیت چرخش معکوس در موتور آويز وجود ندارد. همچنين به جاى استفاده از ولتاژ 220 در دو سمت كلكتور از ولتاژ كمتر از 60 ولت dc استفاده مى شود.

برای اینکه هندپیس ها را بیشتر بشناسیم در ادامه با ما همراه باشید.

انواع ميكروموتور:

ميكروموتور ها با توجه به نوع هندپيس و باكس كنترل ولتاژ در انواع مختلفى توليد مى شوند:

سازندگان هندپيس ها را بسته به ميزان سرعت، دور موتور و نوع آرميچر داخلى دسته بندى می کنند.

هندپيس از آرميچر، بدنه پلاستيكى، بلبرينگها، شفتهاى ارتباطى، سه نظام و شلاق تشكيل شده است. طراحان آرميچر ها را با دور موتورهاى متفاوت براى سرعتهاى بالا با لرزش و صداى كم نيز می سازند. نسبت به سرعت آرميچر بلبرينگهاى مخصوص و متناسب با آن سرعت، در ساخت هندپيس استفاده مى شود. تا از عمر مفيد معقولى برخوردار باشند.

 

طراحی هندپیس ها

هندپیس ها را بیشتر بشناسیم ميكروموتور موتور آویز
ساخت و توليد هندپيس ميكروموتور ها با استفاده از تجهيزات و تكنولوژى خاصى امكانپذير است و نياز به دقت و طراحى بالايى دارد چرا كه كوچكترين خطايى در ساختار آن، عدم بازده مناسب را به دنبال خواهد داشت، علت اين است كه در دور موتور بالا، بالانس نبودن محور و بلبرينگها به سرعت موجب توليد گرما و صداى نا هنجار و در نتيجه از بين رفتن قطعات داخلى هندپيس خواهد شد. برای مثال می توانیم تراش سنگ را مثال بزنیم. در هندپيس ميكروموتورها از نوعى بلبرينگ به نام دوz یا zz استفاده می شود.

بلبرينگ ها در دو سمت خود بر روى ساچمه هاى داخلى روكشى مانند واشر دارند. بلبرينگ ها را اغلب از جنس فلز ضد زنگ، تفلون يا سيليكون و در بعضى موارد از نوعى الياف مخصوص می سازند.

زير پوشش ها نوعى گريس نسوز قرار دارند. گریس نسوز در هنگام چرخش در دور بالا از اصطكاك و توليد گرما جلوگيرى ميكنند. این گریس ها عمر بالایی دارند.

به همين علت است كه نبايد هندپيس ميكروموتور را روغن كارى كنيد. چرا كه روغن به داخل بلبرينگها نفوذ كرده و با گريس نسوز، تركيب و آن را رقيق مي كند . روغن کاری باعث از بین رفتن بلبرينگها می شود.

برای اینکه هندپیس ها را بیشتر بشناسیم در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه نگهدارى :

هندپيس ميكروموتور در اثر كاركرد زياد بعد از چند سال توليد صدا و گرما ميكند.

شما براى جلوگيرى از مشكل تولید صدا و گرما، بلبرينگ ها را روغن كارى مي كنيد. بعد از چند روز صداى بلبرينگها بيشتر می شود. اصطلاحا هندپيس شروع به خشك كار كردن ميكند.

توجه: در هندپيس ميكروموتورها از هيچ گونه مواد روان كننده مانند گريس، روغن يا پارافين مايع استفاده نكنيد و در صورت بروز صدا و گرماى غير عادى حتما بايد اين مشكل توسط تعمير كار بررسى شود.

 

هندپیس ها را بیشتر بشناسیم ميكروموتور موتور آویز

 

استفاده بهينه:

در موتورهاى آويز سرعت موتور حداكثر 20 يا 25 هزار دور در دقيقه است. بلبرينگها از ظرافت ساختارى كمترى بر خوردارند.

شما ميتوانيد از حداكثر سرعت موتور براى هر نوع ديسك يا سرفرزی استفاده كنيد بدون اينكه آسيبى به هندپيس برسد.

در ميكروموتور ها سرعت بيشتر از 35 هزار دور در دقيقه است. شفت و بلبرينگ بسيار ظريف هستند. اگر از ديسك هاى سنگين استفاده كنيد امكان شكستن آن وجود دارد و علاوه بر آسيب شديدى كه ممكن است به هندپيس بزند براى اپراتور نيز خطر آفرين است.

نکته ای که بايد به آن توجه داشته باشيد این است كه هنگام استفاده از ديسكهاى سنگين در ميكروموتور، دور موتور را حتما كم كنيد.

شما نباید از مته ها و سرفرزی های فرسوده استفاده کنید. به این دلیل که در هنگام چرخش لرزش شديدى در هندپيس ميكروموتور ايجاد مي نمايند.

در هنگام ايجاد اصطكاك، صدا و گرما با تعمیرکار تماس بگیرید تا مشكل ايجاد شده را از راه حل فنى رفع کند. پيشنهاد ميشود حتى براى مدت كوتاهى از هندپيسى كه آسيب ديده استفاده نكنيد.

روشهاى نظافت:

هر چند وجود آب براى خنك كردن سراميك هنگام پرداخت ضرورى است. ميتوانيد سرعت ميكروموتور را كم كرده و ميزان آب را نيز به حداقل برسانيد. هر از چند گاهى قسمت بالاى هندپيس را باز كرده و با كمپرسور هوا، خاك زدائى كنيد.

البته:
1 – از مواد شيميائى قوى مانند تينر به هيچ عنوان استفاده نكنيد.
2 – از غوطه ور كردن قطعات در الكل خود دارى نمائيد.
3 – براى تميز كردن آرميچر از الكل استفاده نكنيد.
4 – رسوب داخل سه نظام را با يك فرز روند يا يك سوزن با احتياط كامل تخليه كنيد.
5 – شما باید قطعات هندپیس را سرجای خود ببندید.

نكات مهم:

1 – براى كارهاى سنگين ميبايست از سرعتهاى كمتر استفاده شود.
2 – هنگام استفاده از ديسك بايد سرعت چرخش كمتر از 25000 دور باشد.
3 – هنگامى كه موتور در حال چرخش است نبايد سه نظام را باز كنيد.
4 – هر چه ميزان بارى كه از موتور ميكشيد بيشتر است بايد سرعت را كاهش دهيد.
5 – در ميكروموتور هائى كه داراى جهت چپ و راست هستند در حال چرخش جهت را تغيير ندهيد.
6 – شما باید از ضربه خوردن نوك هندپيس (سه نظام فردوم یا یونیورسال) آن جلوگيرى كنيد.
7 – هندپيس ميكروموتور را در حالت آويزان قرار ندهيد.
8 – در صورت اتمام ذغالهاى كربنى حتما بايد ذغال همان هندپيس استفاده شود. چرا كه هر شركتى جنس ذغالها را متناسب با جنس و نوع كلكتور انتخاب ميكند.
9 – براى تميز كردن رسوب پرسلن موجود در اطراف قطعات داخلى نبايد از مواد شيميائى خورنده و يا سنباده استفاده شود.